Charlotte Bech

Læge Charlotte Bech er foredragholder og kursusleder, med en baggrund indenfor mavetarmkirurgi på Gentofte Amtssygehus, som læge i intern medicin på Rigshospitalets afdeling for lymfekræft, samt som læge i Tennessee USA. Hendes foredrag supplerer det bedste fra den gængse lægevidenskabelige behandling med veldokumenterede naturlige behandlingsmetoder, som motion, kost og livsstil, yoga, og meditation.

Beskrivelse

OM CHARLOTTE BECH

Læge Charlotte Bech er foredragholder og kursusleder, med en baggrund indenfor mavetarmkirurgi på Gentofte Amtssygehus, som læge i intern medicin på Rigshospitalets afdeling for lymfekræft, samt som læge i Tennessee USA. Hendes foredrag supplerer det bedste fra den gængse lægevidenskabelige behandling med veldokumenterede naturlige behandlingsmetoder, som motion, kost og livsstil, yoga, og meditation.

FOREDRAG:

FRIHED FOR STRESS

Er du stresset? Så er der gode nyheder til dig. Læge Charlotte Bech informerer om seneste nyt inden for stresshåndtering, som haveterapi, hjernebølgeterapi, åndedrætsterapi samt terapi for de fem sanser (lydterapi, lysterapi, aromaterapi, massageterapi og kostterapi). Vi prøver nogle af terapierne af ved foredraget. Du vil lære: Syv metoder, som virker beroligende og afslappende, som du kan bruge i pauserne på arbejdet til at komme af med stress. Medbring et tæppe og kom i løstsiddende bekvemt tøj.

 

FIRE FOREDRAG OM HJERNEN

  1. KVINDENS HJERNEFUNKTION: HVAD ER SPECIELT VED KVINDENS HJERNE?

Forskning har vist en markant forskel på mænds og kvinders hjerne. Der er syv vigtige forskelle, som gør, at kvinder er unikke og har en række specielle kvaliteter, der er uundværlige både på arbejdspladsen og i familien. Du vil lære de Top 10 brain foods samt tre teknikker til at optimere hjernens funktion, uanset om du er mand eller kvinde.

  1. HJERNENS KEMISKE FABRIK

Vores hjerne er en form for intern kemisk fabrik. Hjernen er i stand til at danne myriader af forskellige kemiske molekyler, der kan fungere som signalstoffer i hjernen internt og strømme rundt i kroppen eksternt. Hvis vi er glade, danner hjernen ’glade molekyler’, og hvis vi er triste danner den ’triste molekyler’. Andre signalstoffer er neutrale, dvs. i nogle sygdomstilstande danner hjernen for meget eller for lidt af et neutralt stof. F.eks. danner hjernen for meget dopamin ved skizofreni og for lidt dopamin ved Parkinsons syge. Charlotte Bech vil lære dig de Top 10 brain foods samt tre teknikker til at optimere hjernens funktion, uanset om du er mand eller kvinde.

  1. TÆNK ENGANG – HVIS HJERNEN BLEV BEDRE

Vores hjerne er kongen i kroppen – den styrer alle funktioner og processer. Hvis vores hjerne begynder at fungere bedre, får vi en bedre hukommelse, koncentrationsevne og intuition, blive bedre til at prioritere og tage beslutninger, og blive mere kreative. I dette foredrag vil vi se på, hvordan vi kan udnytte flere af hjernens skjulte ressourcer og optimere hjernens funktion. Du vil lære de Top 10 brain foods samt tre teknikker til at optimere hjernens funktion.

  1. HVAD SKER DER I HJERNEN, NÅR VI MEDITERER

Genne meditation kan vi forbedre hjernens funktion. Meditation kan forbedre blodgennemstrømningen, hjernebølgefrekvenserne, graden af samordning mellem hjernens forskellige områder, dannelsen af nye forbindelser (synapser) mellem hjernecellerne samt optimere dannelsen af hjernens signalstoffer. Der findes tusindvis af forskellige former for meditation, der kan deles op i bestemte kategorier. Dette foredrag belyser, hvad der sker i hjernen under de tre forskellige hovedkategorier af meditation: Koncentration, kontemplation og transcendering.

 

SÅDAN BLIVER DU SLANK OG HOLDER VÆGTEN

Det er relativt enkelt at tabe sig og holde vægten – bare man lever i harmoni med kroppens døgnrytmer, aktiverer fordøjelsen og stimulerer stofskiftet. I mange tilfælde kan man godt blive ved med at spise sin yndlingsmad. Det handler ikke så meget om at tælle kalorier, men om andre faktorer, som væske indtag og timing for hvornår vi spiser, dyrker motion, og sover. Det handler også om en sund tarmflora og om bestemte krydderier, urter, safter og fordøjelsesenzymer.

 

EMNER I FOREDRAGSRÆKKEN OM MAD:

  1. DEBAT OMKRING REAGENSGLASMAD – ER DET SUNDT?

Reagensglaskød, drivhuskød, kunstigt kød eller Frankensteinfood. Det er små blege kødstrimler – oksekød dyrket i reagensglas – som hollandske forskere eksperimenterer med. Nu kan man spise en burger med bøfkød, der aldrig har siddet på en ko. Om 10 år kan det hakkede kød i køledisken være kunstigt. Er det noget, du kunne tænke dig at spise? Vi stiller skarpt på kunstige bøffer og vil gerne høre din mening og få en debat i gang.

  1. FIRE SLAGS BIOTIKA: SIDSTE NYT OM TARMFLORA

Det kan være et enkeltstående foredrag eller en serie på to foredrag:

Som et enkeltstående foredrag: SIDSTE NYT OM TARMFLORA

De fleste kender antibiotika og probiotika. Men der findes også præbiotika og psykobiotika – altså visse former for mikroflora, der kan påvirke os psykisk. En mere optimal tarmflora kan formentlig føre til bedring i autisme, ADHD, depression, anoreksi, gigt, hjertekarsygdomme, fedme, diabetes, mellemørebetændelse og tarmsygdomme. Ved denne debat skal vi se på, hvordan de fire slags biotika, kan give os en bedre tarmflora – og dermed give os vores madglæde, livsglæde og livsenergi tilbage.

 

SIDSTE NYT OM TARMFLORA

Som en serie på to foredrag:

SIDSTE NYT OMKRING TARMFLORA I

Dårlig fordøjelse, oppustethed, fødevareintolerance, træg elmination, forstoppelse, træthed, kvalme eller sure opstød- alt sammen kan skyldes en dårlig tarmflora (microbiota). Antibiotika udrydder tarmfloraen. Probiotika kan gendanne tarmflora og Præbiotika giver næring til vores probiotika. Psykobiotika kan dæmpe angst, uro eller depression. Ved denne debataften ser vi på, hvordan vi får en bedre tarmflora – og dermed får vores madglæde, livsglæde og livsenergi tilbage.

SIDSTE NYT OMKRING TARMFLORA II

Ved denne debataften skal vi gå i dybden med fænomenet fæcestransplantation, der i nogle tilfælde ser ud til at kunne helbrede visse sygdomme, som eksempelvis fødevareintolerance, overvægt og fedme. Desuden skal vi undersøge de sidste nye trends, som i Japan hvor man behandler med bakterier fra jord, og i USA, hvor man bruger diverse former for klyx.

  1. MADFOREDRAG: FÅR DU ALLE NÆRINGSSTOFFER?

Får du alle vitaminer, mineraler, proteiner og fedtstoffer? Det er især vigtigt at være opmærksom på, hvis man følger en bestemt diæt, som Palæo, Raw food, Low carbo, FodMap, Alkaline diet, High Fat, High Protein, Keto, Veganer …. ? Denne aften byder på en debat om, hvad vi skal tro på, og hvad virker bedst.

  1. BLIV VEN MED DIN MAVE

Når din fordøjelse optimeres, kan du bedre optage næringsstoffer. I dette foredrag vil vi se på, hvordan vi kan få en bedre fordøjelse. Vi kommer ind på følgende: Hvad styrer fordøjelsen? Hvad er det, som gør, at nogle kan fordøje alt og have masser af energi, mens andre bliver trætte og oppustede efter maden? Hvordan normaliserer vi fordøjelsen? Du vil lære 7 effektive råd til at normalisere fordøjelsen.

  1. FOREDRAG OM HELBREDENDE MAD OG SUPERFOODS

Hvad er forskellen på sund mad og usund mad? Her skal vi se på forskellen mellem funktionelle fødevarer og superfoods. Charlotte Bech giver dig inspiration til at købe nogle andre ting ind, end du plejer. Nogle fødevarer virker sundhedsfremmende, mens andre fødevarer virker modsat. Det handler om naturlig mad, som ikke er fabriksfremstillet eller har været igennem industriprocesser. Forskning viser, at uhomogeniseret mælk er sundere end homogeniseret. Fuldkorn er sundere end hvidt mel. Vilde blåbær er sundere end de dyrkede blå bær.

  1. SÅDAN FÅR DU ET STABILT BLODSUKKER

Vores blodsukker afgør, om vi er friske eller energiforladte. Svinger dit energiniveau i løbet af dagen? Går du sukkerkold ud på eftermiddagen? Eller mangler du energi og føler trang til at spise noget uden for måltiderne? Så kan det skyldes, at du har et svingende blodsukker. Den gode nyhed er, at det er relativt let at gøre noget ved. Her i dette foredrag giver Charlotte Bech dig en plan for, hvordan du kan få et mere stabilt blodsukker på en uge.

  1. VEGANERMAD – HVORNÅR ER DET SUNDT?

Veganermad til børn – sundt eller usundt? At spise grønt og frugt er sundt, ingen tvivl om det. Men er det sundt at udelukke mælkeprodukter? Og hvad med børn? Sundhedsstyrelsen fraråder veganerkost til spædbørn og småbørn. Veganerkost kan sinke barnets vækst og kognitive udvikling, og føre til skader på nervesystemet og dermed hjernen. Skaderne er uoprettelige. Her i denne debat vil vi diskutere, hvornår veganermad er sundt, og hvornår det er usundt.

 

FÅ STYR PÅ HORMONERNE

Vil du også kende de metoder, som jeg bruger til at hjælpe mine kursister igennem overgangsalderen, så de kan sove bedre om natten og leve deres liv normalt om dagen? Metoderne kombinerer det bedste fra to verdener: Først ser vi på den seneste forskning og anbefalinger til overgangsalderens symptomer i moderne lægevidenskab, og derpå hvordan vi kan supplere med de naturlige behandlingsformer, hvor der foreligger en vis dokumentation. Eksempelvis en mere komfortabel livsstil i et roligere tempo, planteøstrogener (isoflavoner) og terapi med planteolier eller essentielle olier, hormonpotenserende elementer bl.a. mineralet bor samt ekstrakter, cremer og salver med naturlige plantestoffer. Desuden hvilke provokerende faktorer, vi bør undgå i kosten, livsstilen og omgivelserne.

 

LÆGEPLANTER I FOLKEMEDICINEN OG MODERNE LÆGEVIDENSKAB

Her kan du høre om en række forskellige lægeplanter, der kan lindre forskellige symptomer og lidelser, ifølge folkemedicinen men også dokumenteret af lægevidenskabelig forskning. Eksempelvis hvordan multiresistente bakterier kan bekæmpes ved hjælp af en øjensalve fra Gorm den Gamles tid; hvordan Lægebaldrian hjælper mod søvnløshed; hvordan Malurt kan bruges imod infektioner; hvordan Soløjet Alant kan lindre fordøjelsesproblemer; og hvordan Kransburre kan bruges imod hoste.

 

SUND SKEPSIS OG SUND FORNUFT

Her skal vi se på fordele og ulemper ved det etablerede sundhedssystem – men også om fordele og ulemper ved alternativ behandling. Det handler om det paradigmeskift, der gradvist er ved at ske i sundhedssektoren, fra apparatfejlsmodellen til holistisk behandling, hvor der stilles større krav til patienten. I bogen Sund Skepsis og Sund Fornuft har Charlotte Bech sammen med 15 andre danske læger kvalificeret debatten om en række emner, der har stor sundhedsmæssig betydning. Foredraget lægger op til en nuanceret debat.

 

FORBERED DIN KROP, INDEN DU BLIVER GRAVID

Det har man gjort i England siden 70’erne – og i Fjernøsten i årtusinder. Du kan få hjælp til at forberede din krop inden graviditeten, så der er større sandsynlighed for at få en sund graviditet, en naturlig fødsel og et sundere barn. Det gælder også manden. Det handler om læge Charlotte Bechs program med de 10 trin til klargøring af kroppen før graviditet, hvor du skaber større sundhed og velvære. Det bliver lettere at blive gravid, i takt med at du generelt bliver sundere.

 

FOREBYG DEMENS – HVAD KAN DU SELV GØRE?

Vi skal høre om et sted på jorden, hvor der ikke er en eneste, som har demens – og hvor 1/3 af befolkningen bliver over 90 år og mange bliver langt over 100. Det er den græske ø Ikaria. Hvad er deres hemmelighed? Og hvad ved lægevidenskabelig forskning om, hvordan vi undgår demens? Der er ca. 80-100.000 danskere over 65 år som har en eller anden form for demenssygdom, og hvert år opstår der ca. 20.000 nye tilfælde. Men – man kan sagtens blive ældre uden at blive dement og her giver Charlotte Bech dig viden om, hvad du selv kan gøre for at undgå det.

 

GOD NAT OG SOV GODT

Vi sover ca. 1/3 af vores liv. Søvnmangel og søvnforstyrrelser er direkte skadelige for kroppen og kan føre til en række alvorlige sygdomme. De mest almindelige årsager til søvnproblemer er stress og elektromagnetisk stråling. Hvis man er stresset, vil man typisk have svært ved at falde i søvn, vågne midt om natten eller vågne meget tidligt. Med udgangspunkt i den nyeste forskning på området, giver Charlotte Bech dig her gode råd samt brugbare strategier og teknikker til at forbedre din søvn.

 

Yderligere information

Emner

Ernæring, Kost, Livsstil, Sundhed, Sygdom, Velvære

Log in with your credentials

Forgot your details?